Kerkgemeenschap

Kerkdienst

Zondag 21 april, 10.00 uur: ds. G. van der Velde, 4e van Pasen

Diaconale collecte: Vrienden van Vrijthof

Bij de diensten We tellen de zondagen na Pasen.Het feest van Pasen is te groot om op éen zondag te vieren. Zondag 21 april lezen we over Jezus als de goede herder.

We leven mee  We denken aan Leo Janssens die opgenomen is in Utrecht voor een zware operatie. We denken ook aan zijn vrouw Lies, die al lange tijd opgenomen is in Nijmegen.

Stille Zaterdag op de Roodvoet Op Stille Zaterdag 18.15 uur vond de herdenking plaats van het bombardement op de steenfabriek de Roodvoet, waarbij veel spelende kinderen het leven verloren. De herdenking was precies op het tijdstip waarop in 1945 de bommen vielen. Het was toen ook de zaterdag voor Pasen. De burgemeesters uit Buren en Wijk bij Duurstede spraken, maar ook ooggetuigen kregen het woord. De dochter van een schipper en de dochter van de baas van de steenfabriek. ‘Eén van die kinderen van de Roodvoet, omgekomen bij het bombardement, zat naast mij in de schoolbank.’, zei een inwoonster van Rijswijk stilletjes tegen mij. De herdenking maakte veel indruk, omdat deze precies op Stille Zaterdag plaats vond, vlak voor Pasen, maar ook omdat de gevolgen van een oorlog zo lang in het leven van mensen na werken. Van elke oorlog en niet te vergeten van de ene generatie op de andere. Gelukkig waren er toentertijd ook mensen die hulp boden. Onderdak in Maurik en in Rijswijk voor de bewoners van de Roodvoet en vervoer van gewonden naar het noodhospitaal in Marienwaerdt. Maar toch. Hoe verschrikkelijk is het om een oorlog te beginnen.

Kerkenraad Op dinsdag 9 april in gebouw Rehoboth. Aanvang 20.00 uur.

Verantwoording Onder dank ontvangen via Corrie Verweij E 20 en via ondergetekende E 12,50 (Valentijn).

Tenslotte Toevallig zag ik op bezoek in Rijswijk, tussen veel schilderijen en tekeningen aan de muur, ook  een afbeelding van Jezus als de goede herder. Die afbeelding hing er al lang, maar ik had die nog niet eerder opgemerkt. Ineens viel mijn oog erop. Of was het andersom en keek ineens iemand mij aan?

Met hartelijke groet,

Gea van der Velde

0345-558620/06-25281918

geavandervelde@xs4all.nl

Uit het kerkblad van september:

Door mijn keukenraam zag ik een groepje mannen bezig met een flinke opknapbeurt van het terrein voor de kerk. Er reed een kleine trekker met daarachter een werktuig, maar ik zag niet precies welk. Toen die trekker vlak voor mijn keukenraam stond, zag ik pas de kleine rode grijper. Pluk van de Petteflet, dacht ik meteen. En ja hoor, het grijpertje was nuttig, maar ook een soort speelgoed voor grote mensen, vertelde Bouke, de trotse eigenaar. Alleen de pet van Pluk ontbreekt.

Extra’s

Een link naar het verhaal van pelgrim Gilles en zijn route van ‘Chemin de Martin’, o.a. door Rijswijk Gld.

Link krantenartikel: https://www.bd.nl/bommelerwaard/pelgrim-gilles-volgt-het-spoor-van-sint-maarten~a76a18b9/

Link Myatlas (alle foto’s vanaf Tours naar Utrecht): https://www.myatlas.com/Gilou/de-tours-a-utrecht-sur-le-chemin-de-saint-martin

En de poster van Linda van den Berg, grafisch ontwerper te Rijswijk Gld. uit 2019